ЕЛЕКТРОННА ТРУДОВА КНИЖКА – Какво трябва да знаят работодателите

ТРУДОВА КНИЖКА

Трудовата книжка е официален удостоверителен документ за вписаните в нея обстоятелства относно трудовата дейност на едно лице.

От 1юни 2025 г. данните за трудовата дейност вече няма да се вписват в трудовата книжка, като от тази информацията ще се съхранява в електронен регистър на НАП, който се нарича Регистър на заетостта.

Хартиените трудови книжки ще продължат да съществуват и да се използват за вписаните обстоятелства преди 1 юни 2025г.

Информацията в тях ще бъде необходима на работодателите за удостоверяване на трудов стаж.

При постъпване на работа по трудов договор ще се запази изискването да се предоставя трудова книжка, за да се вземе информация за признаването на трудов стаж и професионален опит.

В периода от 1 юни 2025 г. до 31 май 2026 г. трябва да се „приключат“ трудовите книжки на всички, които работят по трудов договор към дата 01.06.2025г.

В Трудовите книжки ще се направи последен запис все едно трудовия договор е прекратен на 1 юни 2025 г. – и ще се оформи както при прекратяване на договора.

След това вписване, трудовата книжка се връща срещу подпис на работника.

След 1 юни 2025 г. вместо в трудовите книжки, информацията за трудовата дейност ще става чрез вписване в „Регистъра на заетостта“, който се администрира от НАП.

Вписването се осъществява от работодателя или упълномощено лице, като се подава в НАП „Единен електронен трудов запис“.

В момента (и до 31 май 2025 г. ) всеки сключен трудов договор, промяна на трудов договор или прекратяване –задължително се регистрират в НАП чрез подаване на Уведомление по чл. 62, ал.5 от Кодекса на труда в съответните срокове.

От 1 юни 2025 г. вместо досега подаваното Уведомление по чл. 62 ще се подава Единен електронен трудов запис.

Сроковете за подаване на Единен електронен трудов запис са същите както тези на Уведомление по чл. 62, ал. 5 от КТ –които са в сила до сега –3 работни дни от сключване на трудов договор или промяна на трудов договор и 7 дни от прекратяване на трудов договор;

Информацията, която ще се предоставя от работодателите към НАП е по-подробна от тази, която се подава до 31 май 2025 г, като новото е:

  • Подава се информация не само за дата на сключване на трудов договор, но и дата на постъпване;
  • Попълва се дневна или седмична продължителност на работното време;
  • Попълва се броят на договорените работни дни платен отпуск;
  • Подава се информация за изплатени обезщетения при пенсиониране и поради болест;
  • Попълва се времето, което се признава за трудов стаж и време, което не се признава за трудов стаж (както в хартиените трудови книжки до сега);
  • Попълват се данни за запорите за издръжка на дете (както в хартиените трудови книжки до сега);

Да напомним: При всяко изменение на трудовото правоотношение работодателят е длъжен най-късно до влизането в сила на изменението да предостави на работника или служителя необходимата писмена информация, съдържаща данни за извършените промени и да изпрати към НАП информация за направените изменения.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Call Now Button